Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
Belangrijkste resultaten voor 2025 |
---|
1.1 Bezuinigen door het beperken van externe inhuur en nog efficiënter inkopen 2.1 VNG-trainees zijn ingezet voor de organisatie 3.1 Handhaven korte wachttijd in de paspoortpiek 4.1 Implementatie kostprijsdekkende huren panden, accommodaties en gronden 5.1 Renovatie en restauratie Rijksmonument De Paauw tot een bestuurscentrum aanbesteed 6.1 Cementrustieke bruggen in het landgoed De Paauw zijn hersteld 7.1 Uitvoering Nota Internationals |
1.1 Bezuinigen door het beperken van externe inhuur en nog efficiënter inkopen
Een van de onderdelen van de bezuinigingsoperatie om tot een sluitende begroting te komen is besparen op de eigen organisatie. Deze besparing (in totaal € 325.000 per jaar) wordt gerealiseerd door externe inhuur te beperken en meer werk uit te voeren met eigen medewerkers. Een andere efficiencyslag betreft het realiseren van voordelen op inkoop.
Beide resultaten dragen bij aan het financieel op orde houden van de gemeente.
2.1 VNG-trainees zijn ingezet voor de organisatie
Ook in 2025 zullen er VNG- trainees ingezet worden binnen de ambtelijke organisatie van de gemeente Wassenaar.
2.2 Maatregelen verbetering (bestuurs)cultuur worden geïmplementeerd
Het College gaat verder op de ingeslagen weg van verbetering bestuurscultuur in samenwerking met de organisatie. In 2025 wordt e.e.a. verankerd in de lijn en zal het huidige afzonderlijke programmamanagement worden afgebouwd. Verankering van maatregelen in de organisatie betreffen onder andere dat reglementen, protocollen en regelingen op het gebied van sociale veiligheid en omgangsvormen geactualiseerd worden. Daarnaast zal er bij nieuwe medewerkers aandacht besteed worden aan omgangsvormen. Dit maakt onderdeel uit van de het introductieprogramma van nieuwe medewerkers dat een breder aanbod kent dan alleen cultuuraspecten. Het grootste deel van het introductieprogramma wordt door eigen medewerkers verzorgd. Dit zorgt voor verbinding. Naast aandacht voor alle (nieuwe) medewerkers is er ook extra aandacht voor het management en strategen om de gewenste cultuur uit te dragen. Hierbij wordt samengewerkt met het College.
3.1 Handhaven korte wachttijd in de Paspoortpiek
In 2024 hebben we het aanvraagproces voor paspoorten en andere reisdocumenten aanzienlijk verbeterd. Door extra capaciteit, gefinancierd met de inkomsten uit paspoortaanvragen, en door processen te optimaliseren, is de gemiddelde wachttijd nu teruggebracht tot slechts twee dagen. De verwachting is dat de piek in paspoortaanvragen in 2025 zal aanhouden. Met dagelijkse monitoring zorgen we ervoor dat de wachttijd niet langer dan twee dagen wordt. De komende jaren zullen we nog steeds de effecten zien van de piek in aanvragen vanwege de tienjarige geldigheid van de paspoorten. Met de invoering van iBurgerzaken is het voor inwoners gemakkelijker geworden om op een geschikt moment hun reisdocument aan te vragen of online zaken te regelen.
3.2 Hogere klanttevredenheid door onze dienstverlening verder te verbeteren
We zetten in op een integrale aanpak van onze communicatiekanalen, zodat de gemeente bereikbaar is op de manier die het beste bij onze inwoners past. Op dit moment doen we een uitgebreid onderzoek naar een continu proces voor het meten van klanttevredenheid. De gesprekken met verschillende betrokken partijen verlopen goed en we analyseren zorgvuldig om beslissingen te nemen die de tevredenheid van onze inwoners verbeteren. In 2024 hebben we een nieuwe visie op dienstverlening vastgesteld, die we in 2025 concreet gaan uitwerken. Daarbij leggen we de focus op:
- Verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening: door middel van metingen van de klanttevredenheid.
- Gastheerschap: niet alleen verbeteren we de dienstverlening door efficiëntere processen, maar we willen ook dat inwoners zich persoonlijk, betrokken en met respect behandeld voelen. Dit doen we onder andere door het inzetten van een burgerpanel en het aanpassen van onze communicatiekanalen.
- Interne samenwerking en monitoring: zodat elke vraag over dienstverlening snel en adequaat wordt beantwoord en inwoners tijdig en correct antwoord krijgen.
3.3 Goede communicatie met inwoners, instellingen en ondernemers
Een belangrijk aandachtspunt is de communicatie met inwoners, instellingen en ondernemers. De website wordt geactualiseerd met een Engelstalige versie, zodat internationale inwoners en bezoekers ook goed geïnformeerd zijn. Tegen het derde kwartaal van 2025 verwachten we dat de Engelstalige versie van de website volledig operationeel is, met minimaal 90% van de inhoud beschikbaar in het Engels.
Wassenaar heeft een relatief grote internationale gemeenschap. We willen hen voorzien van goede en toegankelijke dienstverlening. Om dit te verbeteren, streven we naar een meer gerichte communicatie. Intern stellen we richtlijnen op over welke informatie in welke talen wordt aangeboden, zodat dit kan worden opgenomen in onze standaarddienstverlening. Daarnaast gaan we via een burgerpanel in gesprek met deze gemeenschap om te onderzoeken waar wij als gemeente beter kunnen ondersteunen of onze producten kunnen aanpassen aan hun behoeften.
4.1 Implementatie kostprijsdekkende huren panden, accommodaties en gronden
Naar verwachting zal de Raad eind 2024 een besluit nemen over de invoering van kostprijsdekkende huren. In 2025 zal uitvoering gegeven worden aan deze keuze. Hierbij zullen de gebruikers van het gemeentelijke vastgoed geïnformeerd worden over de gevolgen. Dat zal in het eerste kwartaal van 2025 gedaan worden. Tevens zal dit betekenen dat de bestaande huurcontracten - die veelal afgesloten waren inclusief gas, licht en water, schoonmaak, verzekering, belastingen en heffingen - opgezegd worden en er nieuwe voor in de plaats komen. De nieuwe contracten zullen gebaseerd zijn op de nieuwe voorgestelde kostprijsdekkende huurprijzen. Standaard worden de nieuwe contracten losgekoppeld van energie en water. Deze overeenkomsten zullen na de opzegtermijn van het huidige contract in 2026 ingaan.
4.2 Opgesteld vastgoed- en accommodatiebeleid
In 2024 is binnen de beschikbare capaciteit prioriteit gegeven aan de doorrekening van kostprijsdekkende huren en het opstellen van het (herijkt) beleid daaromtrent. Het opstellen van vastgoed-en accommodatiebeleid is daarom doorgeschoven naar 2025.
4.3 Voortgang verkoop van gemeentelijk vastgoed uitgevoerd
Ook in 2025 zal overgegaan worden tot het afstoten van woningen zodra deze vrijkomen. Beleidslijn is dat alle kosten die daarvoor nodig zijn in mindering worden gebracht op de verkoopopbrengst van het desbetreffende object.
4.4 Beheerplan en verduurzaming vastgoed
Met de actualisatie van het Beheerplan Vastgoed is in 2024 een begin gemaakt. Daarin wordt de verduurzaamheidsopgave meegenomen. Dit vergt meer tijd dan gedacht. Naar verwachting is de actualisatie met de financiële vertaling uiterlijk begin 2025 afgerond. De financiële gevolgen zullen bij de Kadernota 2026 worden betrokken.
Toegelicht onder Projecten:
5.1: Renovatie en restauratie Rijksmonument De Paauw tot een bestuurscentrum aanbesteed
5.2: Nieuwe locatie Gemeentewerf en milieustraat is in ontwikkeling
6.1: Cementrustieke bruggen in het landgoed De Paauw zijn hersteld
7.1 Uitvoering nota Internationals
In de tweede helft van 2024 is de Nota Internationals ter besluitvorming voorgelegd aan de Raad.
In 2025 zal gestart worden met de uitvoering van de door de Raad besloten activiteiten, die gericht zijn op het maximaal benutten van de meerwaarde van de internationals voor de gemeenschap van Wassenaar.