Paragrafen

Paragraaf Financiering

Inleiding
Financiering / Treasury betreft de wijze waarop de gemeente leningen aantrekt en eventueel overtollig geld (tijdelijk) uitzet.  Naast de wettelijke kaders opereert de gemeente Wassenaar binnen de kaders van het door de raad vastgestelde Treasurystatuut.

Beleidskader 2025 - 2028
Voor de komende jaren wordt een afnemend financieringsoverschot verwacht. Deze afname wordt veroorzaakt door een ambitieus investeringsprogramma. De komende jaren zal er op worden gestuurd dat het financieringsoverschot positief blijft. Indien nodig zullen investeringen daartoe worden getemporiseerd, maar er is tevens de verwachting dat verkoop van vastgoed en positieve rekeningresultaten dit jaar en komende jaren een positief effect zullen hebben op het financieringsoverschot.

Financieringspositie 2025
Begin 2025 bestaat de beleggings- en financieringsportefeuille van € 15,8 miljoen naar verwachting uit:

Tabel 10.1 - Verwachte beleggingsportefeuille per 1 januari 2025           (bedragen x € 1.000)

Uitgezette c.q. opgenomen geldmiddelen

Bedrag

Gemiddeld

Looptijd

1 januari

rente

Expiratie

2025

percentage

BNG rekening courant

100

1,0

dag.opvr.

Langlopende leningen u/g

4.864

div.

Schatkistbankieren rekening courant

10.883

3,1

dag.opvr.

Ontwikkeling liquiditeit
In de berekening van de korte termijn liquiditeitsprognose worden de lange termijn-/kapitaalmarkt uitzettingen en financieringen buiten beschouwing gelaten. De beleggings- en financieringsportefeuille van begin 2025 heeft naar verwachting een overschot aan kort geld van € 15,8 miljoen. In de loop van 2025 zal dit afnemen tot € 8,4 miljoen. De liquiditeiten worden met name ingezet om investeringsuitgaven te kunnen doen.

Prognosebalans in relatie tot te verwachten opbrengsten
De prognosebalans op de volgende pagina is opgesteld in de veronderstelling dat openstaande (investerings)kredieten gerealiseerd worden de komende jaren. Bij de nieuw geplande investeringen wordt uitgegaan van planningsoptimisme. Niet alle investeringen zullen conform planning worden uitgevoerd en gezien het beleidskader zullen investeringen worden getemporiseerd indien het verloop van het financieringsoverschot daar om vraagt. Een prognosebalans toont daarnaast een ietwat pessimistisch beeld, aangezien er geen ruimte is om rekening te houden met niet begrote opbrengsten verkoop vastgoed, terwijl die wel te verwachten zijn bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van de gemeentewerf, en te verwachten positieve rekeningresultaten.

Tabel 10.2 - Geprognosticeerde balans                                            (bedragen x € 1.000)

Geprognoticeerde balans 2025-2028

Begr.

Begr.

Begr.

Begr.

Begr.

Boekwaarde per 31 december     

2024

2025

2026

2027

2028

ACTIVA

Immateriële vaste activa

Bijdrage aan activa in eigendom van derden

39

37

35

33

31

Materiële vaste activa

Volgens staat C

57.019

60.889

64.061

66.864

69.505

Financiële vaste activa

Uitzettingen

0

0

0

0

0

Langlopende leningen u/g

4.864

4.907

4.952

5.000

4.919

Kapitaalverstrekkingen/deelnemingen

454

454

454

454

454

Voorraden

MPG (bouwgrondexploitaties)

0

0

0

0

0

Uitzettingen < 1 jaar

Vorderingen openbare lichamen *

5.511

5.511

5.511

5.511

5.511

Rek Courant met Rijk ***

10.883

3.541

0

0

0

Rek Courant niet financieel*

353

353

353

353

353

Overig*

3.449

3.449

3.449

3.449

3.449

Liquide middelen **

100

100

0

0

0

Overlopende activa*

3.466

3.466

3.466

3.466

3.466

Totaal Activa

86.138

82.707

82.281

85.130

87.688

PASSIVA

Eigen Vermogen

Algemene reserves

48.772

47.983

46.793

45.581

44.470

Bestemmingsreserves

4.012

3.371

3.093

3.093

3.093

Resultaat

32

9

-1.212

-1.111

-949

Vreemd Vermogen

Voorzieningen

18.137

16.147

16.923

17.264

17.605

Vaste geldleningen

192

204

1.691

5.310

8.476

Kortlopende schulden < 1 jaar*

7.209

7.209

7.209

7.209

7.209

Overlopende passiva*

7.784

7.784

7.784

7.784

7.784

Totaal passiva

86.138

82.707

82.281

85.130

87.688

Financieringssaldo

0

0

0

0

0

* Volgen uit de bedrijfsvoering, op basis van het 3-jaarsgemiddelde van de laatste 3 jaarrekeningen.
** De ontwikkeling van het financieringssaldo wordt weergegeven in de ontwikkeling van de post rekening courant met het Rijk.

Netto schuldquote
Omdat Wassenaar geen langlopende geldleningen heeft aangetrokken en vrijwel geen leningen heeft (door)verstrekt aan deelnemingen, gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen, is de netto schuldquote negatief.

Risicobeheer
Alle treasury-activiteiten vinden plaats binnen de kaders, richtlijnen en limieten als vastgesteld in het Treasurystatuut en overige wetgeving.

Toezichtnormen
De kasgeldlimiet stelt een bovengrens aan de netto-vlottende schuld en beperkt daarmee het renterisico op de korte schuld. De limiet wordt bepaald voor korte financiering met een rente-typische looptijd van maximaal 1 jaar en wordt gerelateerd aan het begrotingstotaal.
Met een begrotingstotaal van circa € 98 miljoen bedraagt de kasgeldlimiet voor 2025 € 8,3 miljoen (8,5%).

Tabel 10.3 - Prognose kasgeldlimiet 2025                                                  (bedragen x € 1.000)

Prognose kasgeldlimiet aan het begin

Kwartaal

Kwartaal

Kwartaal

Kwartaal

van het kwartaal

1

2

3

4

2025

2025

2025

2025

1. Gemiddeld liquiditeitssaldo (bruto)

14.785

12.338

9.890

7.443

2. Kasgeldlimiet

8.306

8.306

8.306

8.306

3.  Ruimte onder de kasgeldlimiet (2+1)

23.091

20.644

18.197

15.749

4. Overschrijding  van de kasgeldlimiet (2+1)

-

-

-

-

5. Minimaal aan te treken lange financiering 2022 (cum)(4)

-

-

-

-

Zoals eerder gesteld heeft het liquiditeitsoverschot een structureel karakter dat in de loop van het huidig meerjarenperspectief zal afnemen (dit voornamelijk als gevolg van voorgenomen investeringen).
De kasgeldlimiet wordt in 2025 niet overschreden. Er wordt in 2024 dus geen lange financiering aangetrokken.

Tabel 10.4 - Prognose renterisico vaste schuld                                              (bedragen x € 1.000)

Renterisico vaste schuld

2025

2026

2027

2028

1. Rentherzieningen

0

0

0

0

2. Aflossingen

0

0

0

0

3. Renterisico (1+2)

0

0

0

0

4. Renterisiconorm

18.649

18.375

18.099

18.081

5a. Ruimte onder risiconorm (4+3)

18.649

18.375

18.099

18.081

5b. Overschrijding renterisconorm (4-3)

4a. Begrotingstotaal

93.246

91.874

90.493

90.407

4b. Percentage regeling

20%

20%

20%

20%

4. Renterisiconorm (4a x 4b)

18.649

18.375

18.099

18.081

Wet Houdbare overheidsfinanciën
Volgens Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). In 2013 is de 'Wet houdbare overheidsfinanciën' aangenomen waarmee decentrale overheden een gelijkwaardige inspanning leveren bij het streven te voldoen aan de Europese begrotingsdoelstellingen.

In 2025 bedraagt de referentiewaarde voor Wassenaar bij benadering € 4,087 miljoen.

Tabel 10.5 - Berekening EMU-saldo                                                                   (bedragen x € 1.000)

EMU-saldo

Begroting

2024

2025

2026

2027

2028

1.

Mutaties financiële activa

1a.

(+)

Financiële vaste activa

-31

43

45

48

-81

1b.

(+)

Uitzettingen

-11.318

-7.253

-1.776

0

0

1c.

(+)

Liquide middelen

1.848

-89

-1.865

0

0

1d.

(+)

Overlopende activa

-1.942

0

0

0

0

2.

Mutaties financiële passiva

2a.

(-)

Vaste schuld

12

12

1.487

3.619

3.166

2b.

(-)

Vlottende schuld

-1.789

0

0

0

0

2c.

(-)

Overlopende passiva

-622

0

0

0

0

3.

Verwachte boekwinst

3a.

(-)

Verwachte boekwinst bij

 verkoop effecten en

0

0

0

0

0

(im)materiële vaste activa

Berekend EMU-saldo

-9.044

-7.311

-5.083

-3.571

-3.247

EMU-saldo referentiewaarde

-4.087

-4.087

-4.087

-4.087

-4.087

Verschil EMU-saldo

-4.957

-3.224

-996

516

840

Tabel 10.6 - Kasstroomoverzicht 2025                                                                      (bedragen x € 1.000)

Kasstroomoverzicht (Staat van herkomst en besteding der middelen)

Bedragen x € 1.000

2025

Kasstroom uit operationele activiteiten

Resultaat

9

Afschrijvingen / afwaarderingen

3.137

Mutatie reserves

-1.462

Mutatie voorzieningen

-1.990

Mutatie waarborgsommen overige schuld

1

Kasstroom uit operationele activiteiten

-305

Kasstroom uit investeringsactiviteiten

Netto investeringen in materiële vaste activa

-7.000

Kasstroom uit investeringsactiviteiten

-7.000

Kasstroom uit huidige financieringsactiviteiten >1 jaar

Mutatie verstrekte leningen

-48

Mutatie opgenomen leningen

11

Kasstroom uit investeringsactiviteiten

-37

Mutatie liquide middelen

-7.342

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2024 14:44:30 met de export van 10/07/2024 14:35:46