Inleiding
Financiering / Treasury betreft de wijze waarop de gemeente leningen aantrekt en eventueel overtollig geld (tijdelijk) uitzet. Naast de wettelijke kaders opereert de gemeente Wassenaar binnen de kaders van het door de raad vastgestelde Treasurystatuut.
Beleidskader 2025 - 2028
Voor de komende jaren wordt een afnemend financieringsoverschot verwacht. Deze afname wordt veroorzaakt door een ambitieus investeringsprogramma. De komende jaren zal er op worden gestuurd dat het financieringsoverschot positief blijft. Indien nodig zullen investeringen daartoe worden getemporiseerd, maar er is tevens de verwachting dat verkoop van vastgoed en positieve rekeningresultaten dit jaar en komende jaren een positief effect zullen hebben op het financieringsoverschot.
Financieringspositie 2025
Begin 2025 bestaat de beleggings- en financieringsportefeuille van € 15,8 miljoen naar verwachting uit:
Tabel 10.1 - Verwachte beleggingsportefeuille per 1 januari 2025 (bedragen x € 1.000)
Uitgezette c.q. opgenomen geldmiddelen | Bedrag | Gemiddeld | ||
---|---|---|---|---|
Looptijd | 1 januari | rente | Expiratie | |
2025 | percentage | |||
BNG rekening courant | 100 | 1,0 | dag.opvr. | |
Langlopende leningen u/g | 4.864 | div. | ||
Schatkistbankieren rekening courant | 10.883 | 3,1 | dag.opvr. |
Ontwikkeling liquiditeit
In de berekening van de korte termijn liquiditeitsprognose worden de lange termijn-/kapitaalmarkt uitzettingen en financieringen buiten beschouwing gelaten. De beleggings- en financieringsportefeuille van begin 2025 heeft naar verwachting een overschot aan kort geld van € 15,8 miljoen. In de loop van 2025 zal dit afnemen tot € 8,4 miljoen. De liquiditeiten worden met name ingezet om investeringsuitgaven te kunnen doen.
Prognosebalans in relatie tot te verwachten opbrengsten
De prognosebalans op de volgende pagina is opgesteld in de veronderstelling dat openstaande (investerings)kredieten gerealiseerd worden de komende jaren. Bij de nieuw geplande investeringen wordt uitgegaan van planningsoptimisme. Niet alle investeringen zullen conform planning worden uitgevoerd en gezien het beleidskader zullen investeringen worden getemporiseerd indien het verloop van het financieringsoverschot daar om vraagt. Een prognosebalans toont daarnaast een ietwat pessimistisch beeld, aangezien er geen ruimte is om rekening te houden met niet begrote opbrengsten verkoop vastgoed, terwijl die wel te verwachten zijn bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van de gemeentewerf, en te verwachten positieve rekeningresultaten.
Tabel 10.2 - Geprognosticeerde balans (bedragen x € 1.000)
Geprognoticeerde balans 2025-2028 | Begr. | Begr. | Begr. | Begr. | Begr. |
---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde per 31 december | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
ACTIVA | |||||
Immateriële vaste activa | |||||
Bijdrage aan activa in eigendom van derden | 39 | 37 | 35 | 33 | 31 |
Materiële vaste activa | |||||
Volgens staat C | 57.019 | 60.889 | 64.061 | 66.864 | 69.505 |
Financiële vaste activa | |||||
Uitzettingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Langlopende leningen u/g | 4.864 | 4.907 | 4.952 | 5.000 | 4.919 |
Kapitaalverstrekkingen/deelnemingen | 454 | 454 | 454 | 454 | 454 |
Voorraden | |||||
MPG (bouwgrondexploitaties) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitzettingen < 1 jaar | |||||
Vorderingen openbare lichamen * | 5.511 | 5.511 | 5.511 | 5.511 | 5.511 |
Rek Courant met Rijk *** | 10.883 | 3.541 | 0 | 0 | 0 |
Rek Courant niet financieel* | 353 | 353 | 353 | 353 | 353 |
Overig* | 3.449 | 3.449 | 3.449 | 3.449 | 3.449 |
Liquide middelen ** | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Overlopende activa* | 3.466 | 3.466 | 3.466 | 3.466 | 3.466 |
Totaal Activa | 86.138 | 82.707 | 82.281 | 85.130 | 87.688 |
PASSIVA | |||||
Eigen Vermogen | |||||
Algemene reserves | 48.772 | 47.983 | 46.793 | 45.581 | 44.470 |
Bestemmingsreserves | 4.012 | 3.371 | 3.093 | 3.093 | 3.093 |
Resultaat | 32 | 9 | -1.212 | -1.111 | -949 |
Vreemd Vermogen | |||||
Voorzieningen | 18.137 | 16.147 | 16.923 | 17.264 | 17.605 |
Vaste geldleningen | 192 | 204 | 1.691 | 5.310 | 8.476 |
Kortlopende schulden < 1 jaar* | 7.209 | 7.209 | 7.209 | 7.209 | 7.209 |
Overlopende passiva* | 7.784 | 7.784 | 7.784 | 7.784 | 7.784 |
Totaal passiva | 86.138 | 82.707 | 82.281 | 85.130 | 87.688 |
Financieringssaldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Volgen uit de bedrijfsvoering, op basis van het 3-jaarsgemiddelde van de laatste 3 jaarrekeningen.
** De ontwikkeling van het financieringssaldo wordt weergegeven in de ontwikkeling van de post rekening courant met het Rijk.
Netto schuldquote
Omdat Wassenaar geen langlopende geldleningen heeft aangetrokken en vrijwel geen leningen heeft (door)verstrekt aan deelnemingen, gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen, is de netto schuldquote negatief.
Risicobeheer
Alle treasury-activiteiten vinden plaats binnen de kaders, richtlijnen en limieten als vastgesteld in het Treasurystatuut en overige wetgeving.
Toezichtnormen
De kasgeldlimiet stelt een bovengrens aan de netto-vlottende schuld en beperkt daarmee het renterisico op de korte schuld. De limiet wordt bepaald voor korte financiering met een rente-typische looptijd van maximaal 1 jaar en wordt gerelateerd aan het begrotingstotaal.
Met een begrotingstotaal van circa € 98 miljoen bedraagt de kasgeldlimiet voor 2025 € 8,3 miljoen (8,5%).
Tabel 10.3 - Prognose kasgeldlimiet 2025 (bedragen x € 1.000)
Prognose kasgeldlimiet aan het begin | Kwartaal | Kwartaal | Kwartaal | Kwartaal |
---|---|---|---|---|
van het kwartaal | 1 | 2 | 3 | 4 |
2025 | 2025 | 2025 | 2025 | |
1. Gemiddeld liquiditeitssaldo (bruto) | 14.785 | 12.338 | 9.890 | 7.443 |
2. Kasgeldlimiet | 8.306 | 8.306 | 8.306 | 8.306 |
3. Ruimte onder de kasgeldlimiet (2+1) | 23.091 | 20.644 | 18.197 | 15.749 |
4. Overschrijding van de kasgeldlimiet (2+1) | - | - | - | - |
5. Minimaal aan te treken lange financiering 2022 (cum)(4) | - | - | - | - |
Zoals eerder gesteld heeft het liquiditeitsoverschot een structureel karakter dat in de loop van het huidig meerjarenperspectief zal afnemen (dit voornamelijk als gevolg van voorgenomen investeringen).
De kasgeldlimiet wordt in 2025 niet overschreden. Er wordt in 2024 dus geen lange financiering aangetrokken.
Tabel 10.4 - Prognose renterisico vaste schuld (bedragen x € 1.000)
Renterisico vaste schuld | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
1. Rentherzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Aflossingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Renterisico (1+2) | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Renterisiconorm | 18.649 | 18.375 | 18.099 | 18.081 |
5a. Ruimte onder risiconorm (4+3) | 18.649 | 18.375 | 18.099 | 18.081 |
5b. Overschrijding renterisconorm (4-3) | ||||
4a. Begrotingstotaal | 93.246 | 91.874 | 90.493 | 90.407 |
4b. Percentage regeling | 20% | 20% | 20% | 20% |
4. Renterisiconorm (4a x 4b) | 18.649 | 18.375 | 18.099 | 18.081 |
Wet Houdbare overheidsfinanciën
Volgens Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). In 2013 is de 'Wet houdbare overheidsfinanciën' aangenomen waarmee decentrale overheden een gelijkwaardige inspanning leveren bij het streven te voldoen aan de Europese begrotingsdoelstellingen.
In 2025 bedraagt de referentiewaarde voor Wassenaar bij benadering € 4,087 miljoen.
Tabel 10.5 - Berekening EMU-saldo (bedragen x € 1.000)
EMU-saldo | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
1. | Mutaties financiële activa | ||||||
1a. | (+) | Financiële vaste activa | -31 | 43 | 45 | 48 | -81 |
1b. | (+) | Uitzettingen | -11.318 | -7.253 | -1.776 | 0 | 0 |
1c. | (+) | Liquide middelen | 1.848 | -89 | -1.865 | 0 | 0 |
1d. | (+) | Overlopende activa | -1.942 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Mutaties financiële passiva | ||||||
2a. | (-) | Vaste schuld | 12 | 12 | 1.487 | 3.619 | 3.166 |
2b. | (-) | Vlottende schuld | -1.789 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2c. | (-) | Overlopende passiva | -622 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Verwachte boekwinst | ||||||
3a. | (-) | Verwachte boekwinst bij | |||||
verkoop effecten en | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
(im)materiële vaste activa | |||||||
Berekend EMU-saldo | -9.044 | -7.311 | -5.083 | -3.571 | -3.247 | ||
EMU-saldo referentiewaarde | -4.087 | -4.087 | -4.087 | -4.087 | -4.087 | ||
Verschil EMU-saldo | -4.957 | -3.224 | -996 | 516 | 840 |
Tabel 10.6 - Kasstroomoverzicht 2025 (bedragen x € 1.000)
Kasstroomoverzicht (Staat van herkomst en besteding der middelen) | ||
---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | 2025 | |
Kasstroom uit operationele activiteiten | ||
Resultaat | 9 | |
Afschrijvingen / afwaarderingen | 3.137 | |
Mutatie reserves | -1.462 | |
Mutatie voorzieningen | -1.990 | |
Mutatie waarborgsommen overige schuld | 1 | |
Kasstroom uit operationele activiteiten | -305 | |
Kasstroom uit investeringsactiviteiten | ||
Netto investeringen in materiële vaste activa | -7.000 | |
Kasstroom uit investeringsactiviteiten | -7.000 | |
Kasstroom uit huidige financieringsactiviteiten >1 jaar | ||
Mutatie verstrekte leningen | -48 | |
Mutatie opgenomen leningen | 11 | |
Kasstroom uit investeringsactiviteiten | -37 | |
Mutatie liquide middelen | -7.342 |