Paragrafen

Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt inzicht gegeven in de omvang, de dekking en de beheersing van de risico’s waarmee de gemeente geconfronteerd kan worden.

Wat is het weerstandsvermogen?
Weerstandsvermogen is de relatie tussen de weerstandscapaciteit (de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten die zich onverwacht kunnen voordoen en die van substantiële aard zijn, te dekken) en alle risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie. Het weerstandsvermogen wordt uitgedrukt in een ratio weerstandsvermogen en afgezet tegen de algemeen geldende weerstandsnorm.

Beleid Risicomanagement en Weerstandsvermogen
In 2023 is de nota “Risicomanagement en Weerstandsvermogen” geactualiseerd en aan de raad van de gemeente Wassenaar voorgelegd. Deze nota formuleert de kaders voor risicomanagement. Centraal in deze nota staat dat van een gemeente verwacht wordt dat zij voorbereid en weerbaar is op eventuele risico's. Mocht een risico zich, ondanks de genomen maatregelen toch voordoen, dat moet de gemeente in staat zijn om de financiële gevolgen op te vangen.

Wat zijn risico’s
Risico’s zijn mogelijke gebeurtenissen die een nadelige invloed hebben op het bereiken van de beleidsdoelstellingen. Belangrijk is om mogelijke gebeurtenissen met een negatief gevolg voor de organisatie te onderkennen en er passende beheersmaatregelen op te nemen.

Actualisatie risico’s
Tweemaal per jaar, bij de begroting en de jaarrekening, wordt het weerstandsvermogen en de risico’s geactualiseerd. Ten opzichte van de begroting 2024 zijn in 2025 de risico’s op projecten en Informatieveiligheid toegevoegd. Daarmee is de top 10 risico’s (weer) compleet.

In de begroting 2024 is voor het eerst de kans dat een risico zich voordoet in beeld gebracht. Uit de jaarstukken over 2023 bleek dat het wenselijk is om hierin meer eenheid te brengen. Daarom wordt voor 2025 gewerkt met kans klassen volgens onderstaande indeling.

Kans klassen

Klasse

Kwalitatief

Eens in de … jaar

Percentage

6

bijna zeker

zoals een open einde regeling

70%

5

regelmatig

2 jaar

50%

4

waarschijnlijk

3 à 4 jaar

25%

3

mogelijk

5 jaar

10%

2

nauwelijks

10 jaar

5%

1

heel zelden

25 jaar

1%

In onderstaande tabel wordt de actuele stand van de risico's en de kans op voordoen weergegeven.

Risico

Beschrijving risico en gevolgen

Maatregel

Bedrag impact

Kans op voordoen

Bedrag (x       €1.000)  x kans

Jeugdzorg
Open einde regeling

De jeugdzorg is een open einde regeling, waardoor overschrijding van de budgetten door groei van de doelgroep, stijging van de zorgkosten en de toenemende vraag naar complexe zorg dreigt. Daarnaast zijn er na-ijleffecten van de Corona pandemie op de ontwikkeling en welzijn van jongeren, met name meisjes.

Door te investeren in innovatie, preventie en het versterken van de toegang beoogt de gemeente om de kosten voor jeugdzorg te beheersen. Daarnaast volgt de gemeente de ontwikkeling van de uitgaven op de voet en wordt de gemeenteraad indien nodig voorgesteld om de budgetten aan te passen.

1.000

70%

700

Continuïteit Jeugdzorg plus
Open einde regeling

Landelijk is ingezet om de jeugdzorgplus voorzieningen af te bouwen. Hierdoor kunnen jeugdzorgplusinstellingen in financiële problemen komen, waardoor de continuïteit van zorg in het geding komt. In Regio Haaglanden is sprake van twee jeugdzorgplus-instellingen die in de problemen zijn en waaraan de gemeente Wassenaar financiële steun verleend. Er zijn nog geen concrete afspraken gemaakt over hoogte en duur van de financiële steun en onduidelijk is of er nog Rijksmiddelen kunnen worden verwacht.

Regionaal wordt in Haaglanden in samenwerking met de jeugdzorgplusinstellingen gewerkt aan een continuïteitsplan. Dit plan moet uitsluitsel geven aan wat ervoor nodig is de jeugdzorgplusinstellingen af te bouwen onder de voorwaarde van continuïteit van zorg. Welke financiële steun dit zal vragen van de gemeenten is mede afhankelijk van financiële steun vanuit het Rijk. Jeugdzorgregio Haaglanden is hierover in gesprek met de VNG en het Ministerie van VWS.

335

70%

235

Wmo
Open einde regeling

De Wmo is een open einde regeling waarbij het aantal cliënten als gevolg van het invoeren van het abonnementstarief vanaf 2019 en door vergrijzing stijgt. Het gaat dan met name om cliënten die gebruik maken van huishoudelijke ondersteuning.

Vanwege de houdbaarheid van de Wmo heeft het kabinet besloten om voor alle Wmo-voorzieningen waar nu het abonnements-tarief voor geldt, een inkomensafhankelijke eigen bijdrage in te voeren. De gemeente beoogt de kosten te beheersen door te investeren in preventie en kostenbesparende maatregelen. Daarnaast volgt de gemeente de ontwikkeling van de uitgaven op de voet en wordt de gemeenteraad indien nodig voorgesteld om de budgetten aan te passen.

750

70%

525

Beroep op uitkeringen inkomens-voorzieningen gemeenten (BUIG)
Open einde regeling

De economische ontwikkelingen zijn doorlopend in beweging en daardoor kan het beroep op de uitkeringsregelingen snel toenemen. Ook bestaat het risico dat de gemeente niet in aanmerking komt voor de vangnetregeling omdat niet aan alle voorwaarden wordt voldaan. Het maximale risico is voor 2024 gemaximeerd op 10% budgetoverschrijding. Niet iedereen kan voldoende ondersteund worden en participeren in de samenleving.

De gemeente zet in op uitstroombeleid met een arbeidsmarktoffensief, jeugdwerkgelegenheidsplan en reguliere participatie-middelen, waardoor aan de voorwaarde van de vangnetuitkering wordt voldaan.

250

70%

175

Invoering Omgevingswet

Door de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is het proces van vergunningverlening door meer regelgeving ingewikkelder geworden.
Het is een ingrijpende wetswijziging die naar verwachting in de beginperiode gepaard gaat met meer benodigde inzet en inhuur dan voorzien.
Daarnaast zorgt de implementatie voor organisatorische veranderingen.

De invoering van de Omgevingswet is zo goed mogelijk voorbereid. De organisatie werkt er hard aan om te werken conform de nieuwe Omgevingswet.
Echter de ervaring over de eerste periode van 2024 laat zien, dat processen minder soepel verlopen en dat het halen van termijnen onder druk staat.
Op dit moment is er geen aanleiding om de gemeenteraad voor te stellen om bij te sturen.

500

50%

250

Projecten
(nieuw)

Komende jaren gaat de gemeente een aantal grote projecten uitvoeren. Hierbij kan gedacht aan de herinrichting dorpskern, een nieuwe gemeentewerf, renovatie binnenkant van Raadhuis De Paauw.

Voor de beheersing van deze projecten levert het aanstellen van een project-controller een bijdrage aan de signalering, waardoor vroegtijdig kan worden bijgestuurd. De organisatie beschikt (nog) niet over een dergelijke functionaris. Dat geeft een extra risico op overschrijding van tijd en geld.

1.250

50%

625

Informatie-veiligheid

Informatieveiligheid is één van de grootste risico’s welke de gemeente loopt. Bijvoorbeeld het risico op hacken, waardoor derden onbevoegd toegang krijgen tot het netwerk, applicaties of informatie, of het risico op een Ransomware aanval (software dat ontworpen is om de toegang te krijgen tot het netwerk, met het doel om deze te blokkeren, totdat er een geldbedrag is betaald). Maar ook het risico op ongeautoriseerd gebruik maken of bewerken van informatie, zonder dat er sprake is van kwade opzet, moet op grond van wetgeving en integriteit van informatie ten alle tijde worden uitgesloten.

De gemeente investeert jaarlijks om te borgen dat zij aan de vereiste beveiligingsrichtlijnen voldoet. Zo neemt de gemeente bijvoorbeeld maatregelen om in de basis van de Cyberbeveiligings-wet (NIS2-richtlijn) te voorzien, welke naar verwachting in de eerste helft van 2025 ingaat.
Daarnaast worden interne en externe audits uitgevoerd waarin verantwoording wordt afgelegd aan toezichthouders.
De uitkomsten van de zelfevaluaties en audits geven input voor het jaarlijkse informatie-beveiligingsplan.

2.500

25%

625

Gemeentefonds

het Rijk heeft de nieuwe financieringssystematiek met de meicirculaire 2024 vervroegd ingevoerd. In de nieuwe financierings-systematiek is het accres gekoppeld aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp). Door deze systeemwijziging wordt het Gemeentefonds volatieler, waardoor het risico op onverwachte mee- of tegenvallers toeneemt.

De gemeente Wassenaar actualiseert periodiek de maatstaven en verwerkt de gevolgen van de laatst gepubliceerde circulaire gemeentefonds in het eerstvolgende P&C product. Daarnaast informeert het college de gemeenteraad over de uitkomsten door middel van een Raads-informatiebrief.

4.250

10%

425

Gemeenschap-pelijke regelingen

Elke deelnemer aan een Gemeenschappelijke Regeling is in principe voor zijn aandeel verantwoordelijk voor mogelijke tekorten binnen de betreffende GR. Doordat elke deelnemer voor zijn aandeel verantwoordelijk is voor de mogelijke tekorten binnen de betreffende gemeenschappelijke regeling loopt de gemeente risico tot het bedrag van zijn aandeel.

Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen dienen de begroting, het jaarverslag en de jaarrekening van de gemeenschappelijke regeling te voldoen aan krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels. Via het bestuur van de gemeenschappelijke regeling kan de gemeente aandacht vragen voor financiële tekorten en hierop sturen.
De gemeenteraad wordt jaarlijks in de gelegenheid gesteld om een zienswijze naar voren te brengen over de ontwerpbegrotingen van de gemeenschappelijke regelingen.

3.283

10%

328

Garantstellingen

De gemeente loopt als een garantieverstrekker een risico als een garantienemer niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen en de geldverstrekker een beroep doet op de door de gemeente afgegeven garantie. De gemeente heeft een garantie afgegeven aan Avalex, zodat zij zich konden inkopen als aandeelhouder in HVC.

Bij de afgifte van garanties door de gemeente wordt er gekeken naar de kredietwaardigheid van de partijen. Daarnaast wordt jaarlijks bijgehouden of de garantienemer zijn leningen aflost en welk deel van de garantie daarna nog open staat.

219.833

0,1% *)

220

Overige risico's

411

Totaal

4.519

*) Voor garantstellingen is een aangepast (lager) kans percentage gebruikt

Ratio Weerstandsvermogen
Die ratio geeft de verhouding weer tussen de financieel gekwantificeerde risico’s en de daarbij horende benodigde weerstandscapaciteit en de beschikbare weerstandscapaciteit. De relatie tussen beide componenten is in onderstaand figuur weergegeven.

Ratio weerstandsvermogen =

Beschikbare weerstandscapaciteit

=

€    48.772.000

= 10,8

Benodigde weerstandscapaciteit

€     4.519.000

De berekende ratio van 10,8 valt in categorie A en staat voor een uitstekend weerstandsvermogen. Hierbij wordt de normeringssystematiek voor weerstandsvermogen gehanteerd, die ontwikkeld is door het Nederlands Adviesbureau voor Risicomanagement (Naris) in samenwerking met de Universiteit Twente. Hieruit is de volgende waarderingstabel ratio weerstandsvermogen opgesteld.

Kwalificatie ratio weerstandsvermogen

Waarderingscijfer

Ratio weerstandsvermogen

Betekenis

A

2,0 < x

Uitstekend

B

1,4 < x < 2,0

Ruim voldoende

C

1,0 < x< 1,4

Voldoende

D

0,8 < x < 1,0

Matig

E

0,6 < x < 0,8

Onvoldoende

F

x < 0,6

Ruim onvoldoende

De gemeenteraad heeft besloten om minimaal een ratio van 2,0 te hanteren. De in deze jaarrekening gepresenteerde ratio valt hier ruim boven.

Kengetallen
Per 2015 is het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) gewijzigd. In de begroting en jaarrekening dient een zestal kengetallen opgenomen te worden. De kengetallen maken het de leden van provinciale staten en de gemeenteraad gemakkelijker om inzicht te krijgen in de financiële positie van hun provincie of gemeente. Eerst wordt de samenvatting van de kengetallen weergegeven gevolgd door een toelichting.

Tabel 8.3 Overzicht kengetallen gemeente Wassenaar

Begroting 2025

Indicatoren Wassenaar (%)

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Kengetallen:

Verslag

Begr.

Begr.

Begr.

Begr.

Begr.

1a. Netto schuldquote

-20,5

-9,3

-1,3

4,4

8,4

11,9

1b. Netto schuldquote

-26,2

-14,6

-6,7

-1,2

2,8

6,5

        gecorrigeerd voor

        verstrekte leningen

2. Solvabiliteitsratio

60,5

61,3

62,1

59,2

55,9

53,2

3. Grondexploitatie

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

4. Structurele

-1,4

0,0

0,0

-1,4

-1,2

-1,1

     exploitatie ruimte

5. Belastingcapaciteit

166,6

164,3

181,6

181,6

181,6

181,6

 

  1. Netto schuldquote


De netto-schuldquote vergelijkt de leningen van de gemeente (met aftrek van de geldelijke bezittingen) met de totale baten van begroting en jaarverslag. Hiermee geeft deze indicator inzicht in de mate waarin de begroting 'vastligt' voor rente en aflossing. De bovenstaande tabel presenteert hiernaast ook de schuldquote gecorrigeerd voor de leningen die de gemeente heeft uitstaan (deze middelen vloeien immers op termijn terug, bijv. SVN-startersleningen, ambtenarenhypotheken en de lening aan Alliander). Op beide indicatoren scoort de gemeente Wassenaar met een waarde onder nul, dat betekent dar er per saldo geen sprake van een schuld is maar van bezit, hetgeen uiteraard meer dan 'voldoende' scoort en als zeer positief wordt beoordeeld.

  1. Solvabiliteit


De solvabiliteit geeft de mate aan waarin de gemeentelijke bezittingen (balanstotaal) is gefinancierd uit eigen middelen (eigen vermogen). Wassenaar scoort met 62% volgens de VNG-normen meer dan 'voldoende'.

 3. Grondexploitatie

Het financiële kengetal 'grondexploitatie' geeft aan hoe groot de investeringen in grondposities (boekwaarde) zijn ten opzichte van de jaarlijkse baten. Omdat Wassenaar geen grondexploitaties kent is deze indicator niet relevant.

4. Structurele exploitatieruimte


De indicator 'structurele exploitatieruimte' geeft aan hoe de structurele vrije ruimte (structurele baten minus structurele lasten) zich verhoudt tot de totale begrotingsbaten. Dit laat zien in hoeverre de gemeente in staat is om structurele tegenvallers op te vangen. De Wassenaarse begrotingsruimte schommelt rondom 0.

5. Belastingcapaciteit


De indicator 'belastingcapaciteit' drukt uit hoe de woonlasten (OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing) zich verhouden tot het gewogen landelijk gemiddelde. Hoge woonlasten ten opzichte van het landelijk gemiddelde drukken uit in hoeverre de gemeente al de eigen inkomsten aanspreekt en dus ook beperkt is in het verkrijgen van extra inkomsten. Woonlasten onder het landelijk gemiddelde waardeert VNG als 'voldoende', woonlasten tussen het landelijk gemiddelde en 120% hiervan als 'matig' en woonlasten hoger dan 120% als 'onvoldoende'.

De woonlasten in Wassenaar liggen hoger dan het landelijk gemiddelde. De reden hiervoor ligt in de hoge gemiddelde WOZ-waarde van de Wassenaarse woningen. Tevens is een stijging zichtbaar in het percentage belastingcapaciteit. Dit heeft meerdere redenen. Er is sprake van een stijging van belastingtarieven in 2025 in Wassenaar, die naar alle waarschijnlijkheid ook landelijk zichtbaar zal zijn, als gevolg van het aankomende ravijnjaar. Echter, de vergelijking landelijk is op basis van het landelijke cijfer over 2024, aangezien het cijfer over 2025 pas begin 2025 bekend is. Tevens is er voor gekozen om de berekening van de riooltarieven efficiënter in te richten, waardoor aanslagen eerder verzonden kunnen worden. Het effect van deze keuze is budgetneutraal, maar voor de percentage berekening pakt deze keuze nadelig uit.

Conclusie voor de financiële positie
De ontwikkeling van de kengetallen geeft aan dat Wassenaar een uitstekende vermogenspositie heeft, en geen risico loopt op (niet ingenomen) grondposities. Daar tegenover wordt geconcludeerd dat de lastendruk landelijk vergeleken hoog is en de structurele exploitatieruimte rond 0 schommelt.

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2024 14:44:30 met de export van 10/07/2024 14:35:46