P3 Bestuur en middelen

Financiën

Wat gaat het kosten ?

Investeringen

Tabel 3.2 - Investeringen P3 Bestuur en Middelen

Programma 3

Totaal beschikbaar gesteld krediet

Nog te besteden (peildatum september 2024)*

Begroot   nog niet beschikbaar gesteld t/m 2024

Begroting 2025: beschikbaar te stellen krediet

Meerjarenbeeld

totale investering

Omschrijving

2025

2026

2027

2028

Totaal

Rest/verbouw Raadhuis De Paauw

        12.230.000

        10.623.727

                     -   

                     -   

                    -   

                    -   

                    -   

       12.230.000

De Paauw bruggen

             430.000

             375.183

                     -   

                     -   

                    -   

                    -   

                    -   

            330.000

De Paauw aanlichten

               86.000

               86.000

                     -   

                    -   

                    -   

                    -   

              86.000

Verbouwing toekomstige gemeente winkel

                     -   

                     -   

                     -   

                     -   

        3.750.000

                    -   

                    -   

         3.750.000

Warenar (renovatie)

                     -   

                     -   

          1.000.000

                     -   

                    -   

                    -   

                    -   

         1.000.000

Duurzaamh. eigen panden

             350.000

             345.463

             175.000

             350.000

           350.000

                    -   

                    -   

         1.225.000

ICT Investeringen

             319.868

             140.192

                     -   

               60.000

                    -   

        1.000.000

                    -   

         1.379.868

NIS-2 (Network and Information Security)

                     -   

                     -   

                     -   

             150.000

                    -   

                    -   

                    -   

            150.000

Tractie

             125.000

               89.182

                     -   

                     -   

                    -   

                    -   

                    -   

            125.000

Totaal

       13.540.868

       11.659.747

         1.175.000

            560.000

       4.100.000

       1.000.000

                    -   

      20.375.868

* nog te besteden is investeringskrediet minus realisatie minus verplichtingen.

Programma

Tabel 3.3 - Baten en lasten P3 Bestuur en Middelen

Rekening

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) bedragen x € 1.000

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Baten

59.468

61.387

64.233

62.316

62.906

62.933

Lasten

-19.783

-22.443

-23.203

-22.891

-22.780

-22.813

Saldo van baten en lasten

39.685

38.945

41.030

39.425

40.126

40.120

Onttrekking reserves

2.183

1.573

320

1.100

0

0

Toevoeging reserves

-610

-130

0

0

0

0

Mutaties reserves

1.573

1.444

320

1.100

0

0

Geraamde resultaat

41.257

40.388

41.350

40.525

40.126

40.120

Toelichting begroot 2025

Effect kapitaallasten
(lagere lasten 2025 €139.600, 2026 €28.000, 2027 €137.000, 2028 €138.000)
Het actualiseren van projecten en investeringen heeft een effect op de kapitaallasten. Door het later opleveren en temporiseren van een aantal investeringen, worden de kapitaallasten vooruitgeschoven. Dit wordt hier als verzamelpost meegenomen. Dit betreft onder meer Rijksdorp, De Wassenaarse Slag en de Kievietschool.

Cyber beveiliging: NIS2-richtlijn (Network and Information Security directive)
(hogere lasten 2025 € 191.450, vanaf 2026 € 126.450)
De afgelopen jaren zien we dat diverse ontwikkelingen in toenemende mate de veiligheid van onze maatschappij en economie onder druk zetten. Denk daarbij aan de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne, en cyberdreigingen. In het licht van deze ontwikkelingen is er sinds 2020 door de Europese Unie gewerkt aan de Network and Information Security (NIS2) directive. Deze richtlijn is gericht op een verbetering van de digitale en economische weerbaarheid van Europese lidstaten.
De NIS2-richtlijn is omgezet in de Cyberbeveiligingswet, die naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 van kracht wordt. Deze nieuwe wet vervangt onder andere de huidige Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni) en zal de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) wettelijk verankeren.
Daarmee krijgen we te maken met flinke eisen op gebied van een zorgplicht, toezicht en een meldplicht om passende maatregelen te nemen op gebied van cyberbeveiliging. Vooralsnog is er geen financiële compensatie in zicht vanuit het gemeentefonds. De nieuwe Network and Information Security (NIS2)-richtlijnen vragen ook om aanvullende ICT-investeringen.

Inwerkingtreding Omgevingswet
(structureel hogere lasten € 216.286. Dekking voor het gedeelte van Wassenaar (52%) vanuit de leges Omgevingsvergunning: structureel hogere baten € 112.500)
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet definitief in werking getreden en is de beheerfase gestart.
De Omgevingswet levert aanvullende taken en een verzwaring van de huidige taken op, met name op het gebied van ICT. Het betreft in dit geval het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Aangezien de lasten in het kader van het in werking treden van de Omgevingswet verband houden met het afgeven van Omgevingsvergunningen wordt gekozen voor dekking van deze kosten door ophoging van de leges met betrekking tot de Omgevingsvergunningen.

E-depot
(structureel hogere lasten 2025 €75.000, vanaf 2026 € 50.000)
Een e-depot is een voorziening waarin digitale informatie wordt bewaard, beheerd en voor lange termijn toegankelijk gesteld. Net als fysieke stukken, zoals charters of papieren bouwvergunningen, moet digitale informatie ook ‘tot in eeuwigheid’ beheerd en bewaard blijven. Deze digitale informatie is kwetsbaar. Bestanden kunnen onleesbaar worden. Bestandsformaten raken snel verouderd. Om die reden is in de Archiefwet opgenomen dat voor permanent te bewaren digitale bestanden overbrengen naar een e-depot verplicht is. Conform de DVO I&D met Voorschoten worden 48% van de lasten doorbelast aan de gemeente Voorschoten.

Uitkering gemeentefonds - stand meicirculaire 2024
(incidenteel hogere baten € 2.070.000)
Gemeenten ontvangen vanuit het gemeentefonds geld van het Rijk om hun taken uit te voeren. Het gemeentefonds bestaat uit twee onderdelen, de algemene uitkering en de integratie/decentralisatie- uitkeringen. De uitkeringen uit het gemeentefonds in de Begroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028 zijn berekend op basis van de meicirculaire 2024. De algemene uitkering op basis van de meicirculaire 2024 levert voor 2025 ten opzichte van 2024 een voordeel op van € 2.070.000. Dit voordeel bestaat voornamelijk uit loon-en prijscompensatie. Dit voordeel in 2025 ten opzichte van 2024 is eenmalig.
Vanaf 2026 zal de algemene uitkering voor Wassenaar structureel met een kleine € 4 miljoen worden verlaagd als gevolg van een nieuwe financieringssystematiek. Dit is ook bekend als het zgn. "ravijnjaar".

Cao-ontwikkeling 2025 (4,4%)
(structureel hogere lasten € 1.008.000)
We gaan op dit moment uit van een cao-stijging in 2025 van 4,4%. Dit betreft een inschatting op basis van de CEP-index.

Indexering kostenbudgetten, inclusief sociaal domein (2,6%)
(structureel hogere lasten € 925.000)
Het indexpercentage voor prijsstijgingen is gebaseerd op het niveau van de geharmoniseerde consumentenprijsindex (hicp) uit het Centraal Economisch Plan. Voor 2025 bedraagt dit
2,6%.

Back office applicatie Wmo en Jeugdwet
(structureel hogere lasten € 80.000, hogere lasten 2025 € 120.000 met dekking uit de algemene reserve)
Voor een efficiëntere en gebruiksvriendelijkere inrichting van de administratieve processen (o.a. vastleggen besluiten maatwerkvoorzieningen, betalingen, vastleggen berichtenverkeer, etc.) en informatievoorziening voor de Wmo en Jeugdwet is een nieuwe digitale applicatie noodzakelijk. Op dit moment wordt gewerkt met verschillende applicaties die niet naadloos op elkaar aansluiten en die qua functionaliteit niet optimaal zijn. Het kost veel tijd en geld om de administratie op deze manier te voeren en te beheersen. Het incidentele deel van de aanbestedingskosten, implementatie en (interim)-projectleiding voor de applicatie van €120.000 zal worden gedekt uit de algemene reserve. De structurele kosten 2025-2028 komen ten laste van de exploitatie.

Het goede voorbeeld: beperken externe inhuur eigen organisatie
(structureel lagere lasten € 150.000)
Door de huidige doorontwikkeling van de organisatie zijn er steeds meer vacatures vervuld met eigen vaste medewerkers. Hierdoor kan de externe inhuur worden beperkt. We verwachten hiermee een bedrag van minimaal € 150.000 te kunnen besparen door scherper te kijken naar waar externe inhuur nodig is en tegen welk tarief. Dit betreft een taakstelling op de bedrijfsvoering.

Het goede voorbeeld: beperken inkoop/efficiencyslag eigen organisatie
(structureel lagere lasten € 175.000)
Door in 2025 te sturen op het realiseren van (structurele) voordelen op inkoop zal er een bedrag van          € 175.000 worden bespaard. Gedurende het jaar zal worden gerapporteerd over de exacte invulling van deze besparing.

Kostprijsdekkende huren voor panden
(structureel hogere baten vanaf 2027 € 50.000, vanaf 2028 € 75.000)
Het invoeren van kostprijsdekkende huren vanaf 2027, wat stapsgewijs en beperkt kan worden ingevoerd zal resulteren in hogere huuropbrengsten vanaf 2027.

Ontvlechting sociaal domein Voorschoten
(neutraal hogere lasten 2025 € 200.000 met dekking uit de algemene reserve)
In 2023 heeft Voorschoten de dienstverleningsovereenkomst (DVO) Sociaal Domein opgezegd. De werkzaamheden voor het Sociaal Domein zijn per 1 mei 2024 door Wassenaar zelfstandig overgenomen. In 2025 is nog een bedrag van € 200.000 benodigd voor de verdere transitie en opbouw van het team MO&O.
Deze lasten worden gedekt vanuit de Algemene Reserve.

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2024 14:44:30 met de export van 10/07/2024 14:35:46